Interview met Johan Trip van Jipio

Jurriaan Schokker van Platform Social Business interviewde Johan Trip, initiatiefnemer van Jipio. 

In het kader van onze wekelijkse serie over initiatiefnemers van de Nederlandse deeleconomie spraken wij met Johan Trip van Jipio:

“Jipio is een app waarmee je spullen kan delen en ruilen met je vrienden. Eind 2012 lanceerden we de eerste versie van Jipio in appstores wereldwijd en begin dit jaar kwamen we met een geheel nieuwe app in het Nederlands.

Kun je iets vertellen over hoe het idee voor Jipio is ontstaan?
Jipio ontstond in 2010 toen Ruben (co-founder en CTO) en ondergetekende (Johan Trip, CEO en oprichter) ons voorbereidden op vertrek naar het buitenland. Ruben ging software-ontwikkeling opzetten in Pune, India en ik ging als financieel directeur voor een NGO aan de Burmese grens aan de slag. We stonden voor de uitdaging om enerzijds onze spullen in Nederland op een goede manier onder te brengen en gelijktijdig ergens anders een leven op te bouwen. Na wat geklooi met lijstjes met wie wat had geleend besloten we er een app van te maken. Een plek waar je eenvoudig spullen kan lenen en ruilen met je netwerk.

Wat waren de verwachtingen bij aanvang en in hoeverre zijn deze uitgekomen?
Ondanks het feit dat mensen al heel lang spullen aan elkaar uitlenen, waren we ons ervan bewust dat het voor mensen nog steeds een hele stap is om iets uit te lenen. In de ontwikkeling hebben we geprobeerd dit proces zo makkelijk en veilig mogelijk te maken. Zo deel je alleen met je eigen netwerk; het platform registreert wie wat heeft geleend en stuurt een berichtje als het tijd is het terug te brengen. Wat ons verbaasd heeft, is hoe hoog de dichtheid van het netwerk is gebleven. Onze aanname was dat het netwerk snel en breed zou groeien maar we zien juist groei in de diepte: gebruikers van Jipio hebben gemiddeld 18 andere vrienden die ook op Jipio actief zijn.

Jipio is een internationale formule; zijn er ook nationale verschillen waar te nemen?
De taal waarin gebruikers Jipio zien is afhankelijk van de instellingen op hun Facebook profiel. De spullen die gebruikers aanbieden, verschillen inderdaad per land. In Azië wordt er meer kleding aangeboden en in Europa zien we juist veel speelgoed. Met name in Duitsland bieden gebruikers vooral boeken aan. Ook de artikelen die beschikbaar komen in de betaalde versie zullen straks per land verschillend zijn.

Wat heeft jullie na livegang het meest verrast?
De betrokkenheid van gebruikers. We krijgen ontzettend veel feedback, input and nieuwe ideeën van onze gebruikers. Vooral bij de eerste versie, die nogal eens vastliep, was het bemoedigend dat gebruikers niet massaal wegliepen maar actief feedback en input gaven over waar ze tegenaan liepen.

Wat was de grootste te nemen hindernis in de fase voor livegang?
Onze eigen onzekerheid. Het is fantastisch om te mogen werken aan zo’n mooi product en met zo’n geweldige visie maar als het moment van livegang dan daar is, moet je wel even flink slikken. Ineens mag iedereen er iets van vinden. Dat was en blijft erg spannend.

Je houdt Jipio gratis voor deelnemers, waar liggen voor jou/jullie de verdiensten? Kortom, hoe verdien je je geld?
We hebben een platform ontwikkeld dat tijdelijke en permanente transacties tussen gebruikers in een bepaalde context mogelijk maakt. We licenseren de software aan organisaties die bijvoorbeeld zorg willen leveren in de buurt, maar ook aan bedrijven die logistieke diensten op basis van sociale netwerken (peer-to-peer) willen aanbieden.
Voor een aantal productcategorieën ontwikkelen we een betaalde versie. Zo lanceren we binnenkort de virtuele speel-o-theek. Voor een vast bedrag per maand krijg je toegang tot honderden speelgoed-items. Uitgespeeld? Dan stuur je het terug. Wil je het houden dan kan je het tegen gereduceerd tarief kopen, deel je je eigen speelgoed dan krijg je toegang tot nog meer.

Wat is jouw advies aan iedereen die overweegt een soortgelijk initiatief te gaan beginnen?
Begin vanuit een visie/missie en test en ontwikkel je propositie daaromheen. Domweg aanbod (bezit) aan vraag verbinden is niet genoeg en zeker niet als je in een gereguleerde markt opereert (zoals boten, auto’s en onroerend goed). Denk dus goed na over waarom je een initiatief (in de deeleconomie) wilt beginnen en de manier waarop je waarde gaat toevoegen. Voel je vrij om contact met mij op te nemen om ideeën uit te wisselen of advies in te winnen!

Aan wie geef je het interview-stokje door?
Ik geef het stukje door aan een van de initiatieven die goed het hart van de deeleconomie weergeeft, de minibieb, Mirjam Goudzwaard.” (Red. dit interview is al gepubliceerd op PSB en vind je hier)

Een overzicht van eerder gepubliceerde interviews in deze serie vind je hier.

Voor de grootste online bibliotheek van Nederland kijk je op Bieblio.

Johan Trip

De Taxushaag 4, Zutphen, 7207 MB, The Netherlands

Entrepreneur.