Wellicht de belangrijkste economische impact van de deeleconomie is het feit dat het merendeel van de aangeboden producten en diensten onder de kostprijs wordt aangeboden.

Het feit dat je auto 90% van de tijd stilstaat is op zichzelf nog geen argument om hem te verhuren. Dat consumenten hun auto voor een bepaalde tijd voor minder dan de werkelijke kosten willen verhuren is te verklaren, mensen zit krap bij kas of willen gewoon eens proberen hoe het verhuren in z’n werk gaat. Maar als aanbieders daardoor op langere termijn verlies draaien zullen ze op zoek gaan naar een economische oplossing, een auto die wel binnen hun budget past bijvoorbeeld.

De impliciete (of alternatieve) kosten die gemaakt worden in de deeleconomie worden vaak al helemaal over het hoofd gezien. De alternatieve (opportunity) kosten zijn bijvoorbeeld de kosten (want gemiste opbrengsten) van de tijd die je nodig hebt om tot een transactie te komen. Aanwezig zijn op moment van transactie, uitleg en wellicht een kopje koffie. De tijd die je hiervoor kwijt bent is onderdeel van de alternatieve kosten en maakt het verhuren van bijna alles economisch niet aantrekkelijk/verantwoord (huizen en boten daargelaten). De alternatieve kosten theorie is ook de reden dat het leveren van diensten (vervoer, klusjes, zorg, etc.) niet onder de deeleconomie valt. Je vrije tijd onbenutte capaciteit noemen is wel erg zakelijk/kapitalistisch.

We vroegen de gebruikers van Jipio naar de frequentie waarmee ze bereid waren transactie aan te gaan. 5 keer per week werd door 92% als “hinderlijk” aangegeven, 3 transacties per week als “redelijk” en 2 als “bij voorkeur”. Verder gaf ons panel aan helemaal niet zo happig te zijn op een vergoeding (daarover later meer) maar meer geïnteresseerd te zijn in een waardevolle ontmoeting en het helpen van een ander. Het meerendeel (89%) gaf aan dat ze hun auto liever uitlenen aan een vriend dan verhuren aan een vreemde.

Als deelplatform heb je een aantal belangrijke beslissingen te nemen als het gaat om het motiveren van je gebruiker. Als je besluit een financiele vergoeding/prikkel in te zetten dan moet je uitrekenen wat het alternatief is. In veel gevallen hoeft de vergoeding niet marktconform te zijn als het maar een redelijke dekking van de kosten geeft. Ga na wat de gevolgen zijn voor je platform als je je gebruikers een vergoeding biedt die onder de kostprijs ligt.

Overigens, het feit dat je gebruikers producten en diensten onder de kostprijs aanbieden wil niet zeggen dat je als platform niet succesvol kunt zijn.